نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1183 )
https://telegram.me/adabvaerfan
سوره 25 : فـرقــان ( مکّی ـ 77 آیه دارد ـ جزء هیجدهم ـ صفحه 350 )
( قسمت ششـــم )
تخصیصِ قرب و منزلت رسول الله(ص)
( جزء نوردهم صفحه 364 آیه 45 )
بسم الله الرحمن الرحیم
أَلَمْ تَرَ إِلَى رَبِّکَ کَیْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَ لَوْ شَاءَ لَجَعَلَهُ سَاکِنًا ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَیْهِ دَلِیلًا
ترجمه لفظی آیه شریفه :
آیا ندیده اى که پروردگارت چگونه سایه را گسترده است و اگر مى خواست آن را ساکن قرار مى داد
آنگاه خورشید را بر آن دلیل گردانیدیم
نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :
این آیت از روی ظاهر اشارت است به ؛
بیان معجزه ی مصطفی(ص) ؛
و بر حسبِ معنیِ فهمِ اهلِ حقیقت ؛
اشارت است به تقرّب به حقّ ؛
و کرامت حق در باره ی مصطفی(ص) ؛
اما بیان معجزه آن است که ؛
زسول خدا(ص) در یکی از سفرها ؛
هنگام نیمروز زیر درختی فرود آمد ؛
چون یاران او بسیار بودند ؛
سایه درخت گنجایش همه ی آنان را نداشت ؛
خداوند به قدرت خویش سایه ی آن درخت را بکشید ؛
تا همگی در زیر سایه ی آن آرمیدند !
در آن حال این آیت نازل شد ؛
و معجزه ی رسول الله (ص) نمایان گشت !
اما بیان تخصیصِ قربِ منزلت ،
و مزیدِ کرامت بر نبیّ اکرم (ص) آن است که ؛
اَلَم تَرَ خطاب با حاضران است و تشریف مقربّان !
که ؛ موسی در مقام مناجات ،
طمع دیدار حقّ کرد ؛
لَن تَرانِی (هرگز مرا نخواهی دید) شنید !
ولی خداوند به مصطفی(ص) فرمود :
اَلَـــم تَــــرَ ! (ای محمد) تــــــو مـــــــرا می بینی!
و در من می نگری ! دیگر چه خواهی ؟ !
پس ای جوانمــــــرد ؛
گمان مبر آن کس که به مشاهدتِ عزتِ ذوالجلال رسد ؛
ذره ای از عشق و شوق او کم گردد !
ندانستی که در جگر ماهی تپشی است که ؛
اگر همه ی دریاهای جهان را جمع کنی ؛
ذره ای از تپش او را نه بنشاند !
دلی که امروز در کار است ؛
فردا هم در کار است ،
امــــروز در عیـــن شوق !
و فـــــــــردا در عیـــــــــن ذوق !
[ برخی دیگر از مفسران ، آیه را به کشیدن سایه ی عصمت محمدی پیش از بعثت آن جناب تفسیر کرده اند ]
این جمعه هم گذشت و نیامدید آقا !
و ما همچنان در فراقتان دعای فرج می خوانیم
موضوع :